Aanbod

Middenkadertraject (MKT)

Ben jij leidinggevende en op zoek naar een stevig leiderschapstraject om je verder te ontwikkelen? Dan is dit middenkadertraject (MKT) iets voor jou. Het MKT is bedoeld voor zowel startende als ervaren, leergierige en enthousiaste leidinggevenden met een stevige verantwoordelijkheid en/of opdracht in hun school van de Spinoza- en VO Haaglandenscholen.

 

Wat gaan we doen?

Jouw leervraag en de context waarin je werkt gaan gedurende het traject hand in hand. De casuistiek uit jouw praktijk gebruik je als motor van je leren. Na een persoonlijk intake gesprek met de begeleiders gaat het MKT van start. Tijdens het MKT ontmoet je de mede-deelnemers en de begeleiders in verschillende vormen. Zo is er tweedaagse, zijn er themabijeenkomsten, praktijkbijeenkomsten, een schaduwmoment en coachgesprekken.

 

Opbouw middenkadertraject

Gedurende de vier themabijeenkomsten krijg je handvatten en theorieën aangereikt vanuit de teamdynamica, systemisch leiderschap, proces- en veranderkunde. Ook gaan we aan de slag met jouw beeld bij onderwijskundig leiderschap en hoe je hier handen en voeten aan geeft in je dagelijkse praktijk.

 

De themabijeenkomsten worden afgewisseld met praktijkbijeenkomsten waarin je met twee andere deelnemers, begeleid door een moderator, elkaars vraagstuk of opdracht verdiept en verder brengt.

 

Je persoonlijke leervraag krijgt extra scherpte en verdieping door het intakegesprek, een tussentijds ontwikkelgesprek en een persoonlijk reflectiegesprek met (één van) de begeleiders. Ook kun je, op een voor jou relevant moment, een coachgesprek aanvragen met één van de begeleiders.

 

Bijzonder aan het MKT is dat de leidinggevende ook instapt. In ieder geval als leidinggevende van de eigen deelnemer. Eventueel ook als moderator, echter nooit de ‘eigen’ team- of afdelingsleider(s).

 

Wat heb je eraan

Als deelnemer ben je aan het eind van het traject gegroeid als leidinggevende. Je hebt stappen gezet in ontwikkelingen binnen jouw afdeling, je leervraag en vooral jouw handelen in de praktijk. Jij en je leidinggevende hebben geleerd van de vraagstukken van andere deelnemers en jullie netwerk is uitgebreid door de verbinding met leidinggevenden van andere scholen.

 

Experts:

Marieke Reuter
Marieke heeft een achtergrond als docent en leidinggevende in het onderwijs. Voornamelijk in het VO, maar ook in het MBO, HBO en SO. Sinds elf jaar werkt ze als adviseur, opleider, teachcoach en procesbegeleider. De vraagstukken richten zich vaak op leren, samenwerking, verandering en gedrag. En soms raken die ook de inhoud als het bijvoorbeeld over kwaliteitszorg, internationalisering van het onderwijs, strategie en fusie betreft. Marieke leidt verschillende MD trajecten in het VO, PO en MBO, geeft leergangen waar persoonlijk-, onderwijskundig- en systemisch leiderschap elkaar ontmoet en is altijd op zoek hoe zij van betekenis kan zijn voor het onderwijs van morgen.
Ellen Tomberg
Ellen heeft een achtergrond als docent en leidinggevende in het onderwijs. Voornamelijk in het PO en het VO. Sinds negen jaar werkt ze als adviseur, interim-directeur, opleider en (systemisch) coach. Vraagstukken waar zij zich mee bezig houdt kunnen zowel over de inhoud (kwaliteitszorg) als over het proces gaan. Daarbij staat het ‘hoe’ nooit los van het ‘wat’. Naast haar werk als kwaliteitsadviseur begeleid zij leiderschapstrajecten.