Thema's

Aanbod met datum

Verdieping 'Geef me de 5 bij Autisme': Eigen 'ik' en VIAA - start 2025/2026

Verdiep je in de kracht van het ‘Eigen ik’ en leer gedrag écht begrijpen met Video Interactie Analyse.

Na het volgen van de basiscursus Geef me de 5 bij autisme merk je misschien dat je nog niet bent uitgekeken. Er zijn nog zoveel vragen, zoveel situaties waarin je nét dat beetje extra inzicht mist. Deze verdiepingsdag helpt je om verder te kijken en preciezer te handelen.

Lees verder

Social media, eenzaamheid en depressie

Uit onderzoek blijkt dat het aantal jongeren met depressieve klachten de afgelopen jaren sterk is toegenomen. Ook deze kwetsbare jongeren zitten graag online en delen lief en leed op de socials. Ze vinden er herkenning, troost en steun, maar kunnen ook verstrikt raken in sombere gedachten. Wat kan jij daar als ondersteuner mee?

Lees verder

Basisworkshop: Rake Vragen voor directe beweging!

Herken je dat? Samenwerken met de ene collega kost je veel meer energie dan met de ander. Een leerling die, hoe vaak je ook probeert te helpen, maar niet in beweging komt. Of een klas die nooit echt op gang wil komen, hoe goed je je les ook voorbereidt. Als docent of OOP’er wil je altijd helpen, maar soms lijkt niets te werken. Hoe krijg je beweging in zulke situaties? Hoe stel je vragen die écht het verschil maken? Dan is deze basisworkshop Rake Vragen precies wat je zoekt!

Lees verder

Visual Storytelling deel 1

Ken je dat? Een leerling die moeite heeft met praten? Of een lagere prikkelverwerking heeft? Hoe bereik jij de stille leerling, de beelddenker, de leerling met dyslexie? Tijdens deze cursus leer je iedereen bij jouw les te houden. 

Lees verder

Geef me de 5 bij autisme

Tijdens de vierdaagse cursus ‘Geef me de 5 bij autisme’ wordt gewerkt aan leerlingen met autisme beter begrijpen, aanpak richten op een positieve relatie, voorkomen van ongewenst gedrag en groei naar zelfstandigheid. Je krijgt meer beeld dankzij wetenschappelijke onderbouwing en een praktische aanpak die je direct kan toepassen in de klas of in gesprekken met leerlingen.

Lees verder

De Klas in Balans: Effectief sturen en verbinden

Wil jij als docent sterker staan in het begeleiden van je klas? In de training Klassenmanagement werk je aan het versterken van je vaardigheden om een veilige, gestructureerde en ordelijke leeromgeving te creëren. Deze praktijkgerichte cursus biedt een combinatie van theoretische verdieping, direct toepasbare technieken en collegiale reflectie.

Lees verder

Boekenclub HOA

Verruim je blik met de HOA boekenclub.

 

Ben jij een lezer en zoek je andere enthousiaste lezers om met elkaar over boeken te spreken? Kom bij de HOA boekenclub!

Lees verder

Workshop: De Kracht van AI in het Onderwijs voor docenten

Het is vrijdagmiddag. Je hebt net een drukke lesweek achter de rug en je opent je laptop om materiaal te maken voor volgende week. Je zoekt naar inspirerende opdrachten, actuele bronnen en manieren om je lessen net wat interactiever te maken. Maar na een uur zoeken en knutselen heb je nog steeds het gevoel dat het efficiënter en creatiever kan. Wat als AI je hierbij zou kunnen ondersteunen – zonder dat het je meer tijd kost?

 

Lees verder

Laat je dag niet bepalen door je mail

Droom jij van van inbox zero? Een werkend leven waarin je dag niet bepaald wordt door de mail die je nog moet behandelen? Dan is deze workshop voor jou. Na de workshop neem jij de controle over je mail, en daarmee je werkdag, weer terug!

Lees verder

Leidinggeven aan jouw werkgroep of vaksectie

Vind je het ook vervelend als een vergadering te lang duurt? Hoe krijg je die werkgroep zo ver dat de doelen worden behaald? Hoe krijg ik mijn collega’s uit de waan van de dag? Tijdens deze cursus kijken we naar jouw eigen overtuigingen, veranderstrategieën van jou en de ander, groepsdynamica en welke interventies je effectief kunt inzetten. 
 

Lees verder

Masterclass: Ontdek jouw stemapparaat

Je stem gebruik je dagelijks: het gebruik hiervan speelt een belangrijke manier waarop we met elkaar kunnen communiceren. Het zijn niet de woorden die we uitspreken, maar hoe we ze uitspreken naar elkaar. Toonhoogte, intonatie, ritme en volume zegt veel over degene die de woorden uitspreekt en hebben direct invloed op de ontvanger.

Lees verder

Sprintsessie AI: lesmateriaal en toetsen maken

Toetsen differentiëren, quizzen bouwen en leerstof op maat – sneller én slimmer met generatieve AI.

 

Ben je veel tijd kwijt aan het maken van lesmateriaal? En ben je benieuwd hoe AI je hierbij kan helpen? In deze workshop leer je hoe je met behulp van generatieve AI (zoals ChatGPT) eenvoudig en efficiënt eigen lesmateriaal ontwikkelt: van toetsen op verschillende niveaus tot formatieve quizzen en lesstof op maat. Ook kijken we hoe je opdrachten zoals PO’s en PWS’en ‘AI-bestendig’ kunt maken.

 

 

Lees verder

symposium voor Holocaustonderwijs

Op 4 februari 2026 wordt het symposium voor Holocaustonderwijs voor en door docenten georganiseerd. Op de poster is meer informatie te vinden.

Inschrijven kan door hier te klikken. 

 

Lees verder

Wetenschapscollege – Leiderschap in meertaligheid, taal en lezen

Meertaligheid is geen obstakel, maar een kracht. In dit wetenschapscollege ontdek je hoe je als schoolleider en team van visie naar vaardigheid gaat. Hoe maak je van de groeiende uitdagingen rondom meertaligheid juist onderwijskansen?

 

Onder leiding van Indira Wakelkamp, leraaropleider en onderzoeker binnen het Europese Pluridentities Project, krijg je inzicht in inclusieve beleidsvorming en klaspraktijken die talige identiteiten beschermen én stimuleren. Daarnaast deelt een schoolleider hoe zij meertaligheid heeft ingezet als aanvulling en kracht in plaats van uitdaging. 

Lees verder

Aanbod zonder geplande datum

Hiervoor kun je je vooraanmelden.
OP
OP
OP
OP
LG
OP, OOP
OP, OOP, LG
OP, OOP, LG
OP
OP, OOP, LG
OP, OOP, LG
OP
OP
OP
OP, OOP
OP, OOP
OP, OOP, LG
OP, OOP, LG
OP, OOP, LG
OP, OOP, LG
OP, OOP
OP
OP, OOP
OP
OP
OP, OOP, LG
OP, OOP, LG
OP, LG
OP, OOP, LG
OP, OOP, LG