Thema's

Aanbod bij dit thema

Wo
17
sep '25
Lees verder

Actief aan de slag met groepsdynamica - start 2025/2026

Groepsdynamica gaat over leerlingen die in de klas hun positie proberen te bepalen in verhouding tot de ander. Als docent heb je een belangrijke rol (én uitdaging) in het begeleiden van dit groepsproces. Het doel: een situatie creëren waarin iedere leerling zich veilig voelt én optimaal tot leren komt. 

Do
18
sep '25
Lees verder

Leernetwerk Tricky Tijden – Omgaan met de Onvoorspelbare Wereld (start 2025/2026)

Bereid je voor op de uitdagingen van een steeds complexere en onvoorspelbare wereld en versterk de mentale weerbaarheid en veerkracht van je leerlingen! 

In dit leernetwerk duiken we in de wereld van Tricky Tijden en ontdekken we hoe je deze thema's kunt integreren in je dagelijkse onderwijspraktijk. 

Di
7
okt '25
Lees verder

Verdiepende mentorcursus - start 2025/2026

Al enige jaren ervaring als mentor, maar je vraagt je af hoe je je mentor-leerlingen effectiever kunt begeleiden naar volwassenheid. Hoe houd je het gesprek gaande met zowel leerlingen als hun ouders? En hoe moedig je zelfreflectie bij leerlingen aan? Deze verdiepende mentorcursus helpt je!

Ma
13
okt '25
Lees verder

Herstelgericht werken vanuit een Veilige Basis

Pesten, intimidatie via social media, schelden, uitsluiten, vechten…elke school heeft te maken met kleine en grote conflicten.  Wil je leren hoe je op een constructieve en verbindende manier om kunt gaan met conflicten? Kom dan naar de workshop Herstelgericht Werken.

Wo
15
okt '25
Lees verder

Leernetwerk Hoogbegaafdheid (start 2025/2026)

Doe mee met het Leernetwerk Hoogbegaafdheid: samen leren, delen en ontwikkelen!

Stel je voor: een leerling in je klas die zich terugtrekt, weinig motivatie toont en onderpresteert. Je zou niet meteen denken aan hoogbegaafdheid, toch? Toch kan het zijn dat deze leerling hoogbegaafd is, maar niet herkend wordt omdat hij of zij zich verveelt of niet wordt uitgedaagd. In het Leernetwerk Hoogbegaafdheid leer je deze signalen te herkennen en krijg je handvatten om deze leerlingen beter te begeleiden.

Ma
27
okt '25
Lees verder

Hoogbegaafdheid in de klas - start 2025/2026

Iedereen heeft leerlingen in de klas die je voor een raadsel stellen: ze zijn ongemotiveerd, lijken niet te willen werken en hun resultaten blijven achter. Het zou zo maar kunnen dat je hoogbegaafde leerlingen voor je hebt. In elke klas zit er wel één, en zeker niet alleen op het vwo! Juist op het vmbo en havo zitten ze gewoon in de klas, en worden ze niet gezien. Hoe ga je ze wél zien, en belangrijker nog: hoe geef je ze de kans om met hun specifieke ondersteuningsbehoeften in jouw klas te floreren?

Do
6
nov '25
Lees verder

Activerende didactiek: betrokken leerlingen en levendige lessen - start 2025/2026

Ken je dat? Ondanks dat je probeert je klas te activeren, heb je vaak het gevoel dat je harder werkt dan je leerlingen... Dat is niet de bedoeling! Wil jij weten hoe je jouw klas hard aan de slag kunt krijgen? Tijdens deze cursus leer je de principes van activerende didactiek én krijg je een set nieuwe werkvormen om meteen in je lessen toe te passen. 

Do
13
nov '25
Lees verder

Meidenvenijn - start 2025/2026

Heel raar: je voelt dat er iets gaande is tussen de meisjes in je klas, maar het lukt je niet om erachter te komen wat precies. Het lijkt wel alsof er een verborgen vorm van pesten speelt... Met deze cursus leer je hoe je pestgedrag onder meisjes op een constructieve en effectieve manier kunt aanpakken! 

Di
18
nov '25
Lees verder

Verdieping 'Geef me de 5 bij Autisme': Eigen 'ik' en VIAA - start 2025/2026

Verdiep je in de kracht van het ‘Eigen ik’ en leer gedrag écht begrijpen met Video Interactie Analyse.

Na het volgen van de basiscursus Geef me de 5 bij autisme merk je misschien dat je nog niet bent uitgekeken. Er zijn nog zoveel vragen, zoveel situaties waarin je nét dat beetje extra inzicht mist. Deze verdiepingsdag helpt je om verder te kijken en preciezer te handelen.