Thema's

Aanbod bij dit thema

Verdiepende mentorcursus

Al enige jaren ervaring als mentor, maar je vraagt je af hoe je je mentor-leerlingen effectiever kunt begeleiden naar volwassenheid. Hoe houd je het gesprek gaande met zowel leerlingen als hun ouders? En hoe moedig je zelfreflectie bij leerlingen aan? Deze verdiepende mentorcursus helpt je! Lees verder

Danielle Braun: Échte Inclusie en Diversiteit

Inclusie en Diversiteit: mooie termen die je graag wilt omarmen en toepassen. Maar... Hoe uit zich dat in de praktijk? Er kleurrijker uitzien? Geen foute grappen meer tolereren bij het koffieapparaat? Tijd om eerst te leren omgaan met lastige verschillen en durven te erkennen dat het niet meevalt om samen te werken met mensen die anders zijn dan jij. Lees verder

Herstelgericht werken vanuit een Veilige Basis

Pesten, intimidatie via social media, schelden, uitsluiten, vechten…elke school heeft te maken met kleine en grote conflicten.  Wil je leren hoe je op een constructieve en verbindende manier om kunt gaan met conflicten? Kom dan naar de workshop Herstelgericht Werken.

Lees verder

Hoogbegaafdheid in de klas

Iedereen heeft leerlingen in de klas die je voor een raadsel stellen: ze zijn ongemotiveerd, lijken niet te willen werken en hun resultaten blijven achter. Het zou zo maar kunnen dat je hoogbegaafde leerlingen voor je hebt. In elke klas zit er wel één, en zeker niet alleen op het vwo! Juist op het vmbo en havo zitten ze gewoon in de klas, en worden ze niet gezien. Hoe ga je ze wél zien, en belangrijker nog: hoe geef je ze de kans om met hun specifieke ondersteuningsbehoeften in jouw klas te floreren?

Lees verder

Ontdek jouw communicatiestijl én die van je gesprekspartner - Interactieve theatervoorstelling

Tijdens deze workshop ga je leren hoe je de samenwerking met iemand met een andere communicatiestijl beter kan laten verlopen. De workshop is geïnspireerd op de 4 voorkeursstijlen bekend van Insight discovery en DISC. Iedereen heeft een voorkeur voor een manier van communiceren. Op speelse wijze laten de acteurs van De Nieuwe Lichting de kenmerken van de verschillende stijlen zien en spelen herkenbare praktijksituaties.  Lees verder

Actief aan de slag met groepsdynamica

Groepsdynamica gaat over leerlingen die in de klas hun positie proberen te bepalen in verhouding tot de ander. Als docent heb je een belangrijke rol (én uitdaging) in het begeleiden van dit groepsproces. Het doel: een situatie creëren waarin iedere leerling zich veilig voelt én optimaal tot leren komt. 

Lees verder

Activerende didactiek: betrokken leerlingen en levendige lessen

Ken je dat? Ondanks dat je probeert je klas te activeren, heb je vaak het gevoel dat je harder werkt dan je leerlingen... Dat is niet de bedoeling! Wil jij weten hoe je jouw klas hard aan de slag kunt krijgen? Tijdens deze cursus leer je de principes van activerende didactiek én krijg je een set nieuwe werkvormen om meteen in je lessen toe te passen. 

Lees verder

Meidenvenijn

Heel raar: je voelt dat er iets gaande is tussen de meisjes in je klas, maar het lukt je niet om erachter te komen wat precies. Het lijkt wel alsof er een verborgen vorm van pesten speelt... Met deze cursus leer je hoe je pestgedrag onder meisjes op een constructieve en effectieve manier kunt aanpakken! 

Lees verder

Studiemiddag VO Haaglanden: Nieuw curriculum

Heb je ook al nieuws voorbij zien komen over nieuwe conceptkerndoelen en -examenprogramma’s? Wil je weten wat nu precies de stand van zaken is en wat dit zal betekenen voor de ontwikkeling van nieuwe leerlijnen en curriculumontwikkeling bij jou op school?

Lees verder

Verdiepende mentorcursus

Al enige jaren ervaring als mentor, maar je vraagt je af hoe je je mentor-leerlingen effectiever kunt begeleiden naar volwassenheid. Hoe houd je het gesprek gaande met zowel leerlingen als hun ouders? En hoe moedig je zelfreflectie bij leerlingen aan? Deze verdiepende mentorcursus helpt je!

Lees verder

Leernetwerk Tricky Tijden – Omgaan met de Onvoorspelbare Wereld

Bereid je voor op de uitdagingen van een steeds complexere en onvoorspelbare wereld en versterk de mentale weerbaarheid en veerkracht van je leerlingen! 

In dit leernetwerk duiken we in de wereld van Tricky Tijden en ontdekken we hoe je deze thema's kunt integreren in je dagelijkse onderwijspraktijk.

Lees verder

Leernetwerk Hoogbegaafdheid

Doe mee met het Leernetwerk Hoogbegaafdheid: samen leren, delen en ontwikkelen!

Stel je voor: een leerling in je klas die zich terugtrekt, weinig motivatie toont en onderpresteert. Je zou niet meteen denken aan hoogbegaafdheid, toch? Toch kan het zijn dat deze leerling hoogbegaafd is, maar niet herkend wordt omdat hij of zij zich verveelt of niet wordt uitgedaagd. In het Leernetwerk Hoogbegaafdheid leer je deze signalen te herkennen en krijg je handvatten om deze leerlingen beter te begeleiden.

Lees verder

Gehechtheid en trauma

Het gebeurt vaak: je bent een docent en je wordt geconfronteerd met onveilig gedrag van leerlingen. Het is een uitdaging om hier adequaat op te reageren en de juiste ondersteuning te bieden. In deze cursus leer je effectieve strategieën om met onveilig gedrag om te gaan én leerlingen de juiste ondersteuning te bieden. 

Lees verder

Verdieping 'Geef me de 5 bij Autisme': Eigen 'ik' en VIAA - start 2025/2026

Verdiep je in de kracht van het ‘Eigen ik’ en leer gedrag écht begrijpen met Video Interactie Analyse.

Na het volgen van de basiscursus Geef me de 5 bij autisme merk je misschien dat je nog niet bent uitgekeken. Er zijn nog zoveel vragen, zoveel situaties waarin je nét dat beetje extra inzicht mist. Deze verdiepingsdag helpt je om verder te kijken en preciezer te handelen.

Lees verder

Motiverende gespreksvoering voor gevorderde mentoren

De leerling met de hakken in het zand en jij met de handen in het haar?

Wat gebeurt er als je een ongemotiveerde leerling écht serieus neemt?

In deze inspirerende en praktische training ontdek je hoe je als mentor of coach vruchtbare communicatie tot stand brengt – juist met leerlingen die weerstand bieden. Je leert hoe je niet begint bij het probleem, maar bij de werkelijkheid van de leerling. Wat motiveert een leerling om iets níét te doen? En hoe kun je daar met oprechte nieuwsgierigheid en zonder oordeel op aansluiten?

Lees verder

Online cursus: Prikkel het brein van je leerlingen met de zes breinprincipes

Door het brein te doorgronden kan jij leren nog fascinerender maken.

 

Ooit nagedacht over wat die ene les zo boeiend maakte? Die les waarbij leerlingen niet konden stoppen met vragen stellen? Het antwoord ligt in de hersenwetenschap en wel in zes cruciale hersenprincipes: focus, herhaling, emotie, sensorische rijkdom, creatie en bouwen.

Lees verder

Online Masterclass: Stress als motor voor succes

Ken je het gevoel dat de dagelijkse waan van de dag jou leidt in plaats van dat je zelf in control bent? Ons brein én dat van leerlingen staat gigantisch onder druk.

Altijd ‘aan’ staan, onrust en slecht af kunnen bakenen leidt tot verminderde effectiviteit en een brein dat uit balans is. Herken je dat bij jezelf en/of bij leerlingen? In deze praktische 'online' masterclass reiken we jou praktische breininzichten aan om stress ’voor’ je te laten werken in plaats van tegen je.

Lees verder

Cursus Leerlingmotivatie

Het is de frustratie van vele docenten: ongemotiveerde leerlingen. Het lijkt soms 'trekken aan een dood paard'. Je probeert alle leerlingen actief te betrekken en maakt je lessen 'leuk'. Toch hangen ze vaak passief in de schoolbanken. Je mag blij zijn als ze een boek en een pen bij zich hebben! Kortom: jij doet al het werk maar de leerlingen komen niet echt tot leren.

Lees verder

Word expert bij de HOA

Geef je vaker workshops, cursussen of coaching op het gebied van professionalisering, leiderschap of vitaliteit? Wil je jouw kennis en kunde delen met collega’s van andere scholen? Word dan expert bij de Haagse OnderwijsAcademie!

Lees verder

Herstelgericht werken vanuit een Veilige Basis

Pesten, intimidatie via social media, schelden, uitsluiten, vechten…elke school heeft te maken met kleine en grote conflicten.  Wil je leren hoe je op een constructieve en verbindende manier om kunt gaan met conflicten? Kom dan naar de workshop Herstelgericht Werken.

Lees verder

Actief aan de slag met groepsdynamica

Groepsdynamica gaat over leerlingen die in de klas hun positie proberen te bepalen in verhouding tot de ander. Als docent heb je een belangrijke rol (én uitdaging) in het begeleiden van dit groepsproces. Het doel: een situatie creëren waarin iedere leerling zich veilig voelt én optimaal tot leren komt. 

Lees verder

Verdiepende mentorcursus

Al enige jaren ervaring als mentor, maar je vraagt je af hoe je je mentor-leerlingen effectiever kunt begeleiden naar volwassenheid. Hoe houd je het gesprek gaande met zowel leerlingen als hun ouders? En hoe moedig je zelfreflectie bij leerlingen aan? Deze verdiepende mentorcursus helpt je!

Lees verder

Leernetwerk Hoogbegaafdheid

Doe mee met het Leernetwerk Hoogbegaafdheid: samen leren, delen en ontwikkelen!

Stel je voor: een leerling in je klas die zich terugtrekt, weinig motivatie toont en onderpresteert. Je zou niet meteen denken aan hoogbegaafdheid, toch? Toch kan het zijn dat deze leerling hoogbegaafd is, maar niet herkend wordt omdat hij of zij zich verveelt of niet wordt uitgedaagd. In het Leernetwerk Hoogbegaafdheid leer je deze signalen te herkennen en krijg je handvatten om deze leerlingen beter te begeleiden.

Lees verder

Hoogbegaafdheid in de klas

Iedereen heeft leerlingen in de klas die je voor een raadsel stellen: ze zijn ongemotiveerd, lijken niet te willen werken en hun resultaten blijven achter. Het zou zo maar kunnen dat je hoogbegaafde leerlingen voor je hebt. In elke klas zit er wel één, en zeker niet alleen op het vwo! Juist op het vmbo en havo zitten ze gewoon in de klas, en worden ze niet gezien. Hoe ga je ze wél zien, en belangrijker nog: hoe geef je ze de kans om met hun specifieke ondersteuningsbehoeften in jouw klas te floreren?

Lees verder

Activerende didactiek: betrokken leerlingen en levendige lessen

Ken je dat? Ondanks dat je probeert je klas te activeren, heb je vaak het gevoel dat je harder werkt dan je leerlingen... Dat is niet de bedoeling! Wil jij weten hoe je jouw klas hard aan de slag kunt krijgen? Tijdens deze cursus leer je de principes van activerende didactiek én krijg je een set nieuwe werkvormen om meteen in je lessen toe te passen. 

Lees verder

Meidenvenijn

Heel raar: je voelt dat er iets gaande is tussen de meisjes in je klas, maar het lukt je niet om erachter te komen wat precies. Het lijkt wel alsof er een verborgen vorm van pesten speelt... Met deze cursus leer je hoe je pestgedrag onder meisjes op een constructieve en effectieve manier kunt aanpakken! 

Lees verder

Verdieping 'Geef me de 5 bij Autisme': Eigen 'ik' en VIAA - start 2025/2026

Verdiep je in de kracht van het ‘Eigen ik’ en leer gedrag écht begrijpen met Video Interactie Analyse.

Na het volgen van de basiscursus Geef me de 5 bij autisme merk je misschien dat je nog niet bent uitgekeken. Er zijn nog zoveel vragen, zoveel situaties waarin je nét dat beetje extra inzicht mist. Deze verdiepingsdag helpt je om verder te kijken en preciezer te handelen.

Lees verder