Hoogbegaafdheid in de school
Speciaal voor mentoren, coördinatoren passend onderwijs en schoolleiders
Wil je hoogbegaafde leerlingen in jouw school beter begrijpen en begeleiden? De Haagse OnderwijsAcademie biedt een praktijkgerichte training waarmee je jouw kennis en vaardigheden verdiept. Ontdek hoe je een cultuur van begrip en ondersteuning kunt creëren en borgen binnen je school.
Wat gaan we doen?
In deze training duiken we in de wereld van hoogbegaafdheid en leer je wat hoogbegaafdheid precies is en hoe je het kunt herkennen in het voortgezet onderwijs. Je leert ook welke specifieke leer- en ontwikkelingsbehoeften hoogbegaafde leerlingen hebben. We werken vooral aan het vormgeven van effectieve begeleiding, samen met ouders, collega’s en externe partners en je leert over het belang van schoolbreed beleid voor hoogbegaafde leerlingen. Aan de hand van praktijkvoorbeelden en interactieve werkvormen krijg je tools om hoogbegaafdheid in jouw school aan te pakken.
Opbouw cursus
De training bestaat uit vier bijeenkomsten die elke twee weken plaatsvinden.
Bijeenkomst 1
In de eerste sessie komt signaleren en identificeren aan bod. Je leert hoe je hoogbegaafdheid herkent en onderscheid maakt tussen hoogbegaafdheid en andere uitdagingen, zoals ADHD of ASS. Met praktijkcases en observatieoefeningen duiken we in signalen, valkuilen en de rol van docenten, ouders en experts.
Bijeenkomst 2
De tweede sessie draait om begeleiding in de school. Je ontwikkelt coachingsvaardigheden en leert persoonlijke ontwikkelingsplannen opstellen. Casussen en rollenspellen helpen je om jouw aanpak direct in de praktijk toe te passen.
Bijeenkomst 3
In de derde sessie ligt de focus op samenwerken met ouders en externe partners. Je verdiept je in effectieve communicatie met ouders en de samenwerking met externe partijen. Je begrijpt hoe je als mentor, copa of schoolleider jouw rol optimaal invult.
Bijeenkomst 4
De laatste bijeenkomst gaat over schoolbrede aanpak. Je leert hoe je een ondersteunende schoolcultuur creëert en borgt. Je ontwerpt een beleidsmatige aanpak en brengt schoolstructuren in kaart om hoogbegaafde leerlingen structureel te ondersteunen.
Wat heb je eraan?
Na deze training ben je beter in staat om hoogbegaafde leerlingen te signaleren en effectief te begeleiden. Je kunt samen met ouders en externe partners een aanpak op maat bieden en je bent in staat om beleid te ontwikkelen dat hoogbegaafdheid structureel een plek geeft in jouw school. Bovendien kun je praktische tools en kennis direct toepassen in jouw werk.
Experts:
Mireille Oostindië
Mireille is ECHA Specialist in Gifted Education en werkt als coördinator Cognitief Talent en docent Nederlands aan het Rijswijks Lyceum/Van Vredenburch College (RLVVC). Ze ontwerpt trainingen voor docenten en voor leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid. Daarnaast begeleidt ze individuele leerlingen. Ze heeft veel ervaring met montessorionderwijs en benut haar kennis hiervan in de aanpak van haar trainingen.
Birgit Broekhoven
Birgit is ECHA Specialist in Gifted Education en werkt als coördinator Cognitief Talent en docent Engels aan het Rijswijks Lyceum/Van Vredenburch College (RLVVC). Naast haar werk op het RLVVC werkt ze als trainer en leerlingbegeleider bij Bureau Talent en is ze projectleider van het internationale Erasmus+-project Equity in Gifted Education. Sinds dit jaar vervult ze een bestuursfunctie bij National Talent Centre of the Netherlands (NTCN), het Landelijk Expertisecentrum Begaafdheid, Creativiteit & Talentontwikkeling.