Hoogbegaafdheid in de klas
Iedereen heeft leerlingen in de klas die je voor een raadsel stellen: ze zijn ongemotiveerd, lijken niet te willen werken en hun resultaten blijven achter. Voor we dit alles onder het kopje 'puberteit' schuiven, is het de moeite waard om verder te kijken. Het zou zo maar kunnen dat je hoogbegaafde leerlingen voor je hebt. In elke klas zit er wel één, en zeker niet alleen op het vwo! Juist op het vmbo en havo zitten ze gewoon in de klas, en worden ze niet gezien. Hoe ga je ze wél zien, en belangrijker nog: hoe geef je ze de kans om met hun specifieke ondersteuningsbehoeften in jouw klas te floreren?
Wat gaan we doen?
Na een introductie waarin we kijken wat hoogbegaafdheid is en waarin we ook wat mythes bespreken en ontkrachten, gaan we vooral praktisch aan de slag. Je leert hoe je hoogbegaafdheid kunt signaleren bij leerlingen en welke specifieke leer- en ontwikkelingsbehoeften bestaan. We werken vooral aan vaardigheden en strategieën om deze leerlingen effectief te begeleiden en je leert een ondersteunende en stimulerende leeromgeving te creëren binnen je eigen lessen.
Opbouw cursus
De cursus bestaat uit vier bijeenkomsten die om de twee weken plaatsvinden. Elke bijeenkomst heeft een specifieke focus en de sessies zijn interactief. Er is natuurlijk ruimte voor theorie, maar zeker ook voor praktijkvoorbeelden, casussen en reflectie op de eigen lessen. Je neemt na elke bijeenkomst iets mee wat je direct in je lessen kunt gebruiken. Tussen de voorlaatste en de laatste bijeenkomst zit iets meer tijd, zodat je tijd hebt om op lesbezoek te gaan bij een mede-cursist.
Wat heb je eraan?
Na de cursus kijk je met andere ogen naar je leerlingen, je hebt je blik verbreed en je hebt hoogbegaafdheid een plek gegeven in je lessen.
Experts:
Mireille Oostindië
Mireille is ECHA Specialist in Gifted Education en werkt als coördinator Cognitief Talent en docent Nederlands aan het Rijswijks Lyceum/Van Vredenburch College (RLVVC). Ze ontwerpt trainingen voor docenten en voor leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid. Daarnaast begeleidt ze individuele leerlingen. Ze heeft veel ervaring met montessorionderwijs en benut haar kennis hiervan in de aanpak van haar trainingen.
Birgit Broekhoven
Birgit is ECHA Specialist in Gifted Education en werkt als coördinator Cognitief Talent en docent Engels aan het Rijswijks Lyceum/Van Vredenburch College (RLVVC). Naast haar werk op het RLVVC werkt ze als trainer en leerlingbegeleider bij Bureau Talent en is ze projectleider van het internationale Erasmus+-project Equity in Gifted Education. Sinds dit jaar vervult ze een bestuursfunctie bij National Talent Centre of the Netherlands (NTCN), het Landelijk Expertisecentrum Begaafdheid, Creativiteit & Talentontwikkeling.