Aanbod

DocK: Masterclass 'Ken de context'

Het langverwachte vervolg op DocK – het leiderschapstraject voor docenten en OOP’ers - komt eraan, namelijk DocK – de masterclass! Tijdens masterclasses staat één van de vier leergebieden van DocK centraal: ken jezelf, ken de ander, ken de opdracht en ken de context centraal. Deze masterclass gaat over het leergebied ‘ken de context’. 

 

Wat gaan we doen?

Tijdens de bijeenkomst wordt een verdieping aangebracht op de in DocK al aangeboden kennis en vaardigheden. In deze masterclass gaan we uitgebreid in op patronen in organisaties. Wanneer spreken we van een patroon en hoe kan je deze herkennen en duiden? Vervolgens maken we de verbinding naar hoe jij al dan niet bewust bijdraagt aan bepaalde interactiepatronen. Welke plek neem jij zelf in bepaalde patronen in en wat kun jij vanuit jouw plek doen om een patroon zichtbaar of bespreekbaar te maken?

 

Wat heb je er aan?

Aan het eind van de dag heb je een verdieping gekregen in de systeembril, in het bijzonder langs het kijken naar patronen uit het leergebied ‘Ken de context’. Daarnaast heb je de ruimte gekregen om stil te staan bij je eigen handelen en verbinding te maken met jouw eigen praktijk. Je bent je bewuster van je eigen gedrag en van mogelijke patronen in jouw context. Ook draagt deze dag bij aan het versterken en vergroten van je netwerk. Wie weet ontmoet je oud-deelnemers aan DocK van dezelfde lichting of maak je kennis met oud-deelnemers aan DocK van een andere jaargang.

 

Deze masterclass is alleen toegankelijk voor oud-deelnemers aan DocK.

Experts:

Mark Ackermans
B&T gelooft in beter onderwijs. Dat sluit aan bij waar ik zelf in geloof, namelijk dat het altijd beter kan. Je kunt jezelf altijd ergens in ontwikkelen. Als individu of samen, in een groep. Kritisch zijn en zaken ter discussie stellen, zijn naar mijn idee belangrijke voorwaarden om vooruit te komen. Door vragen te stellen, zaken te concretiseren en verbindingen te zoeken probeer ik mensen vooruit te helpen.
Marieke Reuter
Marieke heeft een achtergrond als docent en leidinggevende in het onderwijs. Voornamelijk in het VO, maar ook in het MBO, HBO en SO. Sinds elf jaar werkt ze als adviseur, opleider, teachcoach en procesbegeleider. De vraagstukken richten zich vaak op leren, samenwerking, verandering en gedrag. En soms raken die ook de inhoud als het bijvoorbeeld over kwaliteitszorg, internationalisering van het onderwijs, strategie en fusie betreft. Marieke leidt verschillende MD trajecten in het VO, PO en MBO, geeft leergangen waar persoonlijk-, onderwijskundig- en systemisch leiderschap elkaar ontmoet en is altijd op zoek hoe zij van betekenis kan zijn voor het onderwijs van morgen.