Coaching op de les: een frisse blik
Je bent al een tijdje lekker bezig. Alles lijkt prima te gaan. Je heb het naar je zin, je lessen en taken lopen lekker en iedereen is tevreden. Dat klinkt als een prima situatie... Dan is er toch ineens die uitdaging. Je merkt dat sommige klassen wat stroever lopen, je hebt meer moeite dan eerst om alternatieve dingen in je lessen te verwerken en soms lijkt het ook steeds nieuw en anders te moeten. Nu je er over nadenkt constateer je vooral dat zaken die eerder geen moeite kosten, ineens ten koste gaan van je energie.
Dit gaan we doen:
We gaan in gesprek. Waartegen loop jij aan in je les(sen)? We gaan zoeken naar situaties en ervaringen die saillant voor je zijn. Samen zoeken we naar alternatieven die jij uitprobeert in je lessen. Wat we doen wordt netjes vastgelegd en gedocumenteerd, bijvoorbeeld op film of in observatieverslagen, zodat zichtbaar wordt hoe jij jezelf ontwikkelt. Hierop kun je zelf ook reflecteren om van daaruit keuzes te maken. Jij bent de oplossing!
Opbouw coaching
De intake
Voorafgaand aan de sessie stuurt de coach een lijst met vragen die je online invult. De antwoorden die je invult op die lijst gaan over de dingen (op je werk) die je makkelijk, lastig, moeilijk of prima vindt. Dit is de basis voor het intakegsprek.
Doelen stellen
Het intakegesprek wordt eventueel gevolgd door een observatie, om meer inzicht te krijgen in de situatie. In het nagesprek stel je doelen voor de komende periode.
Experimenteren
Jij gaat aan de slag met de door jou gestelde doelen. Dat betekent experimenteren in de les. Er volgt een observatie met een coachgesprek. Dit kan nog een keer worden herhaald.
Vervolg
Uiteindelijk volgt een eindobservatie en een eindgesprek. Daar kijken we ook naar het vervolg en jouw behaalde doelen.
De gesprekken en observaties plan je in overleg met de coach. De gesprekken kunnen eventueel ook online gepland worden.
Wat heb je eraan?
Door deel te nemen aan een individueel mentoring- of coachingstraject als hiervoor beschreven, krijg je inzicht in je probleem en helpt een onafhankelijke coach jou met je zoektocht naar de oplossing. Je zal merken dat het helpt als iemand met een frisse blik over je schouder meekijkt en je indien nodig alternatieven aanreikt!
Stel je het gevoel voor “dat het weer lukt”. Wil je dit ook ervaren? Schrijf je dan nu in!
Expert:
Jerry van der Weide
Sinds 2000 is Jerry in verschillende rollen werkzaam in het onderwijs, als (interim)docent, teamleider, onderwijsontwikkelaar en (video)coach. Het studievak innovatieve leeromgevingen, was voor hem liefde op het eerste gezicht. Jerry voelt zich comfortabel in een discussie over onderwijskundige modellen en vertaalt ze ook met gemak naar de praktijk, zodat jij een aanknopingspunt hebt om vanuit verder te werken. Daarnaast geeft het helpen van mensen hem een voldaan gevoel, net als het leveren van kwalitatief degelijk werk. Dat ga je terugzien in de samenwerking. Die zal duidelijk, doortastend en degelijk zijn.