Aanbod

Cursus Leerlingmotivatie

Van passief naar actief: waar zit toch die 'AAN' knop?!

 

Het is de frustratie van vele docenten: ongemotiveerde leerlingen. Het lijkt soms 'trekken aan een dood paard'. Je probeert alle leerlingen actief te betrekken en maakt je lessen 'leuk'. Toch hangen ze vaak passief in de schoolbanken. Je mag blij zijn als ze een boek en een pen bij zich hebben! Kortom: jij doet al het werk maar de leerlingen komen niet echt tot leren. 

 

Tijdens deze cursus hebben we oog voor de motivatie van zowel de individuele leerling als de klassikale groepsaanpak. Je ontvangt vooral praktische tips en handvatten om direct toe te passen binnen je lessen. Daarnaast is er ruimte voor casusbespreking, overleg met collega's en persoonlijke leervragen. Met natuurlijk als doel: meer gemotiveerde leerlingen in jouw les. Deze cursus bestaat uit drie losse modules die je afzonderlijk zou kunnen volgen.

 

Bij deze modules is het aan te raden een laptop of tablet mee te nemen i.v.m. de interactieve presentatie. 

 

Module 1: Leerlingmotivatie vanuit de ZDT💡

Vergroot de motivatie van je leerlingen met inzet van de zelfdeterminatietheorie! Met de drie basisbehoeften relatie, competentie en autonomie als uitgangspunt, biedt de ZDT (Edward Deci en Richard Ryan) een goed kader om te kijken hoe je als docent op praktische wijze de intrinsieke motivatie van je leerlingen effectief kunt vergroten. Vervul je alle drie behoeften, heeft de leerling meer motivatie om leeractiviteiten uit te voeren.


Middels diverse intervisie werkvormen kom je erachter hoe je de ZDT doelgericht in kunt zetten binnen jouw lessen. We zoomen in op de onderdelen -relatie, competentie en autonomie-; er komen voorbeelden langs vanuit de lespraktijk om inspiratie op te doen en te zien wat werkt. Met de zelfdeterminatietheorie als ankerpunt krijg je inzicht in wat je al goed doet t.a.v. motivatie, en waar er mogelijk nog kansen liggen voor groei. Met natuurlijk als doel: meer gemotiveerde leerlingen in jouw les!


Na de module kun je:

  • Als docent meer doelgericht handelen om de motivatie bij je leerlingen te verhogen.
  • Kennis over de zelfdeterminatietheorie bewust inzetten in jouw lespraktijk.
  • Een preventieve aanpak hanteren om motivatieproblemen te voorkomen.
  • Herkennen waar kansen liggen voor groei en hier actief op inspelen.

 

Module 2 Vergroot het eigenaarschap van je leerling 🤸‍♂️


Heb jij het gevoel dat je al het werk verzet in de les? Als docent kun je de betrokkenheid van je leerlingen vergroten vanuit de juiste benadering en het inzetten van opdrachten die hen meer regie en verantwoordelijkheid geven. Dit betekent echter niet dat je de begeleiding volledig loslaat! Met een effectieve didactische aanpak stimuleer je de zelfredzaamheid van je leerlingen en versterk je het gevoel van competentie. Een leerling met meer eigenaarschap ervaart plezier in het leren en heeft vertrouwen in zijn eigen kunnen: wie wil dat nou niet!

Je ontvangt praktische tips en handvatten om direct toe te passen binnen jouw eigen lessen. Er komen diverse voorbeelden langs van werkvormen en opdrachten die je kunt inzetten om het eigenaarschap van je leerlingen te versterken. Uiteraard is er ruimte voor overleg met collega's, zodat we kunnen uitwisselen wat goed werkt in ieders lespraktijk. 


Na de module kun je:

  • Leerlingen meer de regie geven en betrekken bij het leerproces. 
  • Effectieve didactische werkvormen en gesprekstechnieken toepassen.
  • Leerlingen op positieve wijze stimuleren net dat stapje extra te willen zetten.
  • Herkennen welke aanpak effectief is en welke aanpak averechts werkt.

 

Module 3 'Leren van en met elkaar' thema leerlingmotivatie: hoe doe jij dat? 🪄


Tijdens deze bijeenkomst gaan we direct doelgericht aan de slag. Middels een duidelijke structuur ga je met collega's in gesprek over hoe zij omgaan met motivatieproblemen binnen de les en krijg je feedback op je eigen aanpak. Let op: onderwerp van inbreng mag zowel didactiek als ook de pedagogiek betreffen, of beide, afhankelijk van waar jouw persoonlijke behoefte ligt. Er is gelegenheid om een specifieke casus of lessituatie voor te leggen, waarbij iedereen met elkaar meedenkt en tips geeft. 

Expert:

Petra van Belle
Petra van Belle geeft trainingen in het VO + MBO  op het gebied van effectieve didactiek en pedagogiek waarbij de koppeling naar de praktijk centraal staat: vandaag leren wat je morgen kunt toepassen!