Oriëntatie op leidinggeven
Klaar om jouw leiderschapskwaliteiten te ontdekken?
Misschien denk je weleens: hoe zou het zijn om leiding te geven? Maar wat houdt dat eigenlijk in, leidinggeven? Welke kennis, vaardigheden en eigenschappen heb je nodig om een effectieve ‘middenmanager’ te zijn in het onderwijs? Tijd om te reflecteren op jouw potentieel en valkuilen als leider: zo ontdek je of leidinggeven bij jou past!
Tijdens deze cursus kom je er erachter wat leiderschap in het onderwijs betekent. Samen beantwoorden we de vraag: wil ik schoolleider worden?
In deze cursus gaan we:
- Jouw visie op leiderschap ontdekken en presenteren.
- Lastige gesprekken voeren met professionele acteurs.
- In gesprek en sparren met schoolleiders.
- Theorie over schoolleiderschap behandelen.
- Reflecteren op je eigen leiderschapsontwikkeling, kwaliteiten en valkuilen.
Opbouw cursus
Het programma bestaat uit vier trainingsdagen. Je begint met een Tweedaagse met overnachting. Je werkt aan je eigen visie op leiderschap, ontwikkelt persoonlijk leiderschap en oefent met gespreksvaardigheid. Daarnaast krijg je de kans om een school- of teamleider in de praktijk te volgen. Ten slotte vindt er een individueel gesprek plaats om te reflecteren op je eigen ontwikkeling en jouw sterke en zwakke punten als leidinggevende.
Wat heb je eraan?
Na het volgen van dit programma begrijp je beter wat het inhoudt om een schoolleider te zijn. Ook word je bewust van de kwaliteiten en eigenschappen die je nodig hebt voor deze rol. Je zult in staat zijn om te bepalen of je schoolleider wilt worden en, zo ja, op welke termijn.
Ben je klaar om jouw leiderschapspotentieel in het onderwijs te ontdekken? Meld je dan vandaag nog aan!
Experts:
Pim Visser
Pim heeft ruime ervaring als docent, schoolleider en bestuurder. Hij is gefascineerd door het thema ‘leren’; het leren van leerlingen op school, het leren van professionals en het leren van Pim zelf.
Jan van Leeuwen
Jan is begonnen als docent-begeleider alfabetisering en Open School en werkte later als docent Taalles voor buitenlanders / NT2. Inmiddels is hij ruim 30 jaar als trainer-adviseur in het onderwijs actief; van kinderopvang tot Universiteit werkt hij met organisatie- en leiderschapsvragen, als opleider, trainer, adviseur, coach en procesbegeleider.