Traject: Weten wat je moet doen als je niet weet wat je moet doen (OP)
Soms doen leerlingen wel wat je niet wilt of niet wat je wel wilt. Leerlingen beginnen niet aan hun werk, anderen stoppen niet na herhaaldelijke verzoeken of waarschuwingen. Door gedrag dat onprettig of onwenselijk is, kun je je onmachtig voelen. Die onmacht kan je naar machtsmiddelen laten grijpen. Boos reageren vanuit jouw intuïtie kan bevredigend zijn. Maar...had je niet liever anders willen handelen? Wat doe je bij een weerwoord?
In dit traject leer je wat je moet doen, als je niet weet wat je moet doen, én hoe je de verantwoordelijkheid voor wat er speelt, kunt delen met je leerlingen. Je leert hoe je intuïtie werkt en hoe je die strategie kunt gebruiken als het niet lekker loopt. Je leert het goede te doen op het juiste moment, óók in de ogen van de kinderen!
Opbouw traject
Je begint dit traject met een masterclass. Verwacht herkenbare situaties en inzichten die je op het puntje van jouw stoel houden.
Het traject omvat verschillende workshops waarbij je persoonlijke ervaringen en uitdagingen onder de loep neemt. Nadat we dieper ingaan op communicatietechnieken behandelen we jouw specifieke interacties met leerlingen. Je krijgt de kans om te reflecteren, te leren én je communicatieve vaardigheden te verbeteren.
Bij dit traject hoort een online tool (flexibel-individueel) en een bijbehorend setje boeken dat je helpt om de aangeleerde strategieën je eigen te maken. Lees hier meer over het volledige traject.
Na dit traject kun je:
- Jezelf beschouwen in de interactie met de leerlingen.
- Relaties met kinderen aangaan waarbij je tegelijk de juiste mate van autonomie verleent.
- Rustig en weloverwogen reageren in onrustige situaties.
- Pedagogische strategieën toepassen waardoor je in elke situatie kunt doen wat je wilt/moet doen.
- Met je collega’s samenwerken waardoor je beschikbaar bent aan de grenzen van elkaars mogelijkheden.
Experts:
Marcel van HerpenMarcel werkt voor het
Centrum Pedagogisch Contact. Hij werkte in zo’n 20 landen in allerlei pedagogische projecten. Marcel is auteur van publicaties zoals “Ik, de leraar”, “Wij, de leraar” en “Wij zijn Leiders”. Meer weten over Marcel?
Klik hier.
Abonneer je nu op het (gratis) YouTube-kanaal voor je wekelijks portie pedagogische inspiratie.
Mirjam DraijerMirjam werkt als trainer, coach, internationaal gecertificeerd NLP trainer en mBit coach, onderwijs- en gedragsspecialist.
Mirjam verzorgt trainingen aan schoolteams, besturen, leerkrachten en andere lagen binnen het onderwijs. Met onder andere de methodieken NLP, oplossingsgericht werken, TA en systemisch werk weet ze binnen en buiten het onderwijs mensen te laten ontdekken en ervaren op welke (onbewuste) gebieden zij kunnen groeien. Doordat het steeds gaat over deze onbewuste processen bewust maken, ontstaan er nieuwe groeimogelijkheden binnen het onderwijs voor de leerlingen en de leerkrachten.