Aanbod

Leerlingen met Specifieke Ondersteuningsbehoeften

Leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften: hoe pak je het aan? Leerlingen die onveilig of ongewenst gedrag vertonen: dat is lastig. Vaak komt dit doordat ze specifieke ondersteuningsbehoeften hebben. Vraag jij je ook af hoe je deze leerlingen beter kan helpen te leren? In deze cursus kom je erachter hoe je deze kinderen goed kunt begrijpen en welk docentgedrag werkt. Zo kun je effectief met ze omgaan.  


Opbouw cursus 

De cursus bestaat uit een introductie en verdiepingsmodules. Na het volgen van de introductie kun je zelf kiezen welke vervolgmodule(s) het beste bij jouw leerbehoeften aansluit. Je kan kiezen uit onderstaande module(s):

 

Let op: voor het volgen van de vervolgmodules is het bijwonen van de introductie verplicht.

 

  • Woensdag 15 november
    Introductie voor alle deelnemers.
  • Dinsdag 28 november
    Taal- en leerstoornissen: TOS, NLD, dyslexie en dyscalculie. 
  • Maandag 11 december
    Gedrags/ontwikkelingstoornissen & Licht Verstandelijke Beperking: AD(H)D, ODD, CD, LVB. 
  • Dinsdag 19 december
    Psychiatrie & Angststoornissen: depressie, suïcidaliteit, persoonlijkheidsproblematiek, psychose, OCD, sociale angst, fobieën, gegeneraliseerde angststoornis, faalangst. 
  • Woensdag 10 januari
    Autisme Spectrum Stoornis: werking hersenen, hoofdkenmerken, genderverschillen, sociale jungle. 

 

Sleutelbegrippen in de modules zullen zijn: Gedragsbeeld, Effect in de klas, Effect op het leren en Ondersteuningsbehoefte. We bespreken niet alleen werkende situaties, maar ook moeilijkere. Daarbij leren we van elkaars ervaringen. Je komt erachter hoe je de ondersteuningsvraag kan signaleren. Ook bieden we handvatten om leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften beter te begeleiden en te stimuleren in hun leerproces. 

 

Na deze cursus 

Heb je de cursus afgerond? Dan kan je de relatie tussen stoornis en gedrag beter begrijpen. Je kunt de ondersteuningsvraag van leerlingen signaleren en beschikt over effectieve strategieën om leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften te begeleiden en hun leerprestaties te verbeteren. Ook heb je inzicht in het effect van gedrag op de groepsdynamica.  

 

Wil jij handvatten aangereikt krijgen zodat je effectiever kan omgaan met leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften? Meld je dan meteen aan!  

Experts:

ANNA. Onderwijscoach
Annelies Baaijens-Muwaswes, Onderwijscoach & trainer bij ANNA.
Cristine Jonker
orthopedagoog generalist